Jag har läst 379 böcker

lördag 30 augusti 2014

Den gröna milen

Nu har jag äntligen tagit tag i några gamla böcker i bokhyllan och läst Den gröna milen av Stephen King. Som så många andra av Kings böcker har också denna blivit till film och en anledning till att jag väntat med att läsa boken är att jag redan sett filmen och visste handlingen. Jag har alltid haft lite svårt att ta tag i läsandet om jag innan starten vet vad som kommer att hända, men nu har jag gjort det och jag är glad att jag läst boken.

Boken handlar iallafall om fångarna och fångvaktarna i ett delstatsfängelse under trettiotalets USA, eller närmare bestämt om livet på den gröna milen vilket är vad cellblocket där fångarna som väntar på avrättning i den elektriska stolen förvaras. En dag kommer en storvuxen svart fånge kallad John Coffey till den gröna milen efter att han dömts till döden för att ha våldtagit och dödat två små tvillingflickor. Coffey är den största man som fångvaktaren Paul har sett och efter att mannen på ett mystiskt sätt botat Paul från en envis urinvägsinfektion börjar han fundera om Coffey besitter övernaturliga förmågor. I fängelset är Coffey en tyst, lugn och gråtmild fånge. Paul och några av hans arbetskamrater funderar om denna man verkligen är kapabel till att döda och lemlästa samtidigt om han verkar besitta helande krafter och efter en nattlig utflykt och ännu ett botande underverk är de inte tveksamma längre. De tvivlar på Coffeys skuld, men de är trots allt hans fångvakter. De måste göra sitt jobb, men kan de verkligen sätta en oskyldig man i elektriska stolen, en man som dessutom verkar vara ett av guds underverk?....

Jag tycker att boken var väldigt bra. Jag uppskattade berättartekniken där den gamla Paul tittar tillbaka på sitt liv från ålderdomshemmet och historian är verkligen fängslande (no pun intended). Boken innehåller ett rikt persongalleri med flera starka karaktärer och på den gröna milen möter man allt från den snälla och medmänsklige Paul till galningen "Billy the kid", sadisten Percy och en liten fransman med en tam mus. King lyckas verkligen beskriva deras olika personligheter och får mig som läsare att tycka synd om Coffey, heja på fångarna och tro på mirakel. Detta är en av Stephen Kings bästa böcker och den får 8 av 10 stjärnor.

1 kommentar:

  1. En av mina favoriter också :) Och en bra filmatisering för ovanlighetens skull!

    SvaraRadera